¡Viva México!

3 augustus 2018 - Palenque, Mexico

(Geschreven door Aine)

Guadalajara

In LA hoor je al heel veel Spaans op straat, maar nu is het dan echt tijd voor ons avontuur in Latijns-Amerika; op naar Mexico! De vlucht naar Guadalajara verloopt prima. De Mexicaanse vrouw naast me in het vliegtuig geeft me zelfs een spoedcursus Spaans, dat begint goed! We komen heel laat aan in Guadalajara, dus pakken gelijk een taxi naar onze Airbnb. Gelukkig staat de eigenaar ons op te wachten en ziet de kamer er verrassend goed uit.

De volgende dag ontbijten we gelijk op z’n Mexicaans: met taco’s. De taco’s zijn hier heel anders dan de taco’s die wij in Nederland kennen. Het zijn kleine zachte tortillas waar wat vlees en garnering op wordt gegooid. Geen harde schelpen dus! Na het ontbijt lopen we de hele dag door de stad. Het oude centrum is echt schitterend en bij het centrale plein hangt een gezellig druk sfeertje. Het Spaans is wel behoorlijk wennen. Er zijn hier niet veel toeristen, dus vrijwel niemand spreekt Engels. We willen van alles tegen de vriendelijke mensen zeggen, maar hebben geen idee hoe. Gewapend met een klein Spaans boekje voor beginners proberen we af en toe wat zinnetjes te zeggen. Het zal vast niet aan te horen zijn, maar ze begrijpen ons wel. Of wij hun ook begrijpen? Tja, dat nog niet echt, haha! Maar dat komt vanzelf wel (hopen we).

Wat Spaans uitproberen Guadalajara Guadalajara  Guadalajara Guadalajara Guadalajara GuadalajaraGuadalajara  De Mexicaanse Manneken-Pis Frida Kahlo Schoenenpoetsers

Tequila

Onze volgende stop is de stad Tequila, de naam zegt genoeg lijkt me. Het stadje is behoorlijk toeristisch, maar wordt voornamelijk door Mexicanen zelf bezocht. Het kost ons dan ook heel veel moeite om een Engelstalige tour door een tequila fabriek te vinden. Uiteindelijk wordt er iemand voor ons geregeld die een tijdje in Amerika heeft gewoond. Wij zijn de enige twee die de tour in het Engels willen doen, dus hebben we de gids voor ons alleen. We leren veel over het productieproces en over de geschiedenis van tequila. Aan het einde van de rondleiding mogen we onbeperkt tequila proeven (zie video's). Van hele jonge tequila tot hele oude. Bah, ik vind het allemaal niet te drinken, veel te sterk. Gelukkig ben ik verkouden, waardoor ik minder proef. Volgens onze gids is dat juist een goede reden om wat extra shotjes te nemen. Mij niet gezien, haha! Walt vindt het daarentegen wel lekker en gooit vrolijk de nodige shotjes achterover. Wat ik wel lekker vind is een batanga. Dat is tequila gemixt met cola, limoen en wat zout op de rand van het glas, veel lekkerder!

Foute toeristenbus, haha!  Leuk zeg die rondleiding, hahaAgave pineapple Zwaar die pineapples (binnenkant agave)Ovens OvensTequila Proeverij Batanga Tequila

San Miguel de Allende & Guanajuato

Vervolgens bezoeken we twee schattige stadjes: San Miguel de Allende en Guanajuato. Allebei bestaan ze voornamelijk uit smalle straatjes, kinderkopjes en gekleurde huizen. Je kunt uren rondslenteren en verdwalen in deze pittoreske stadjes. Ook hier zijn weer veel mooie pleintjes en kerken te vinden. Het is hier wel behoorlijk koud, zo’n 15 graden. Dat soort temperaturen zijn we niet meer gewend. Gelukkig kunnen we onszelf opwarmen door wat pittige salsa op al het heerlijke eten te gooien. We genieten van de Mexicaanse keuken: burrito’s, quesadillas, tostadas, guacemole … noem maar op! En het beste is dat kaas hier een belangrijk ingrediënt is, iets wat wij totaal niet erg vinden, haha!

San Miguel TheaterSan Miguel Uitzicht over de stad San Miguel Theater​ Guanajuato Guanajuato​ Donkere wolken Heerlijk die ijsjes hier! Taco time! ​

Mexico City

Het contrast met de twee vorige slaperige stadjes is enorm. Mexico City is een gigantische miljoenenstad, waar het altijd druk is op straat. Deze stad heeft niet de beste reputatie wat betreft veiligheid, dus we voelen ons in het begin niet helemaal op ons gemak hier. Misschien heeft dat ook wat met de absurde hoeveelheid politie te maken, die zie je werkelijk OVERAL. Aan de ene kant juist fijn, maar je gaat je ook afvragen waarvoor er zoveel politieagenten nodig zijn.

Verder vinden we Mexico City wel leuker dan verwacht, er is namelijk heel veel te zien. Op onze eerste dag hier bezoeken we het Zocalo (centrale plein), een mooie kerk, het theater en het Nationaal Museum voor Antropologie. Het museum is gigantisch en houdt ons dan ook een paar uur zoet. Op dag twee gaan we naar Theotihuacán om onze eerste ruïnes te zien. Theotihuacán was ooit een van de belangrijkste steden in Meso-Amerika. Dat is goed te zien. Het complex is enorm en er zijn twee hoge piramides die je kunt beklimmen. Je moet wel goed opletten, want de treden zijn heel smal en niet in de beste conditie. Het complex is erg indrukwekkend! Volgens andere reizigers zullen we de vele ruïnes snel zat worden, maar Theotihuacán vinden we in ieder geval fantastisch.

Mexico City Mexico CityMexico City ​Palacio de Bellas ArtesTortilla soep Voorbereidingen voor het wk  Antropologie museum Antropologie museum Antropologie museum Antropologie museum Theotihuacán Theotihuacán Theotihuacán TheotihuacánTheotihuacán Theotihuacán Theotihuacán Theotihuacán Theotihuacán Theotihuacán​

Puebla

Onze eerste kennismaking met Puebla bestaat uit voetbal kijken bij een gezellig cafétje. Vandaag speelt Mexico namelijk tegen Duitsland. Leuk dat we toch nog wat van het WK meekrijgen, ook al doet Nederland niet mee. De Mexicanen snappen er niks van als ze ons niet zien juichen voor Duitsland. “Komen jullie niet uit ‘Alemania’?” wordt ons gevraagd. In ons beste Spaans antwoorden we lachend dat we uit België komen. Ja je leest het goed… Ze zijn de schwalbe van Robben van het WK van 2014 (waardoor Nederland een penalty kreeg en van Mexico won) hier namelijk nog lang niet vergeten. We zullen de naam Robben en ‘no penal’ dan ook nog vaak horen hier in Mexico, haha! Met Belgen hebben ze echter geen probleem, dus vanaf nu is dat onze nieuwe nationaliteit 😉. De wedstrijd zelf is heel spannend en wonder boven wonder wint Mexico van Duitsland. Dat betekent feest! Hebben jullie in het nieuws gezien dat er in Mexico City een lichte aardbeving is gemeten net na het doelpunt van Lozano?! Vandaar dat al die politieagenten daar nodig zijn, haha!

Voetbal kijken Met sombrero  ... en zonder!

Na de wedstrijd gaan we naar een marktje en kopen we maar gelijk drie Mexico shirtjes. Ook een voor Lisanne, Walt z’n zus, die vanaf Cancun een stukje met ons mee gaat reizen! Dan weet iedereen vanaf nu in ieder geval dat we voor Mexico zijn. Verder bezoeken we de oudste bibliotheek van Latijns-Amerika en weer heel veel pleintjes en kerken. De kerken hier zijn prachtig, maar eerlijk gezegd zou ik bij de meesten niet meer weten bij welke stad ze horen. Het zijn er gewoon zoveel, ik denk dat we nu al kerk-moe zijn, haha. In Azië worden veel mensen tempel-moe, iets wat wij nooit gehad hebben. Dat komt namelijk doordat je voor vrijwel elke tempel moet betalen. We kozen daardoor alleen de tempels uit die we heel graag wilden zien, zo bleven de tempels speciaal. Maar hier zijn alle kerken gratis, waardoor je al snel eventjes naar binnen loopt. Misschien moeten we onze Azië-tactiek hier ook maar eens gaan toepassen!

Puebla PueblaPuebla Puebla Puebla Kerk Kerk

Oaxaca

Per bus reizen we door naar Oaxaca (spreek uit: Wahaka). In ons hostel komen we voor het eerst tijdens onze reis door Mexico een Nederlander tegen, namelijk Michelle. De meeste plekken die we tot nu toe hebben bezocht, zijn namelijk niet erg toeristisch, waardoor we weinig andere niet-Mexicaanse reizigers ontmoet hebben. Het is wel weer even fijn om geen gebrekkig Spaans te hoeven spreken. Samen met Michelle gaan we wat drinken en eten, erg gezellig!

De volgende dag doen we mee met de free walking tour. We bezoeken een kerk, een kunstgalerij en een postzegelmuseum. Onderweg leren we meer over de politieke betekenis achter alle street art in de stad. Zo komt het getal 43 vaak terug; een verwijzing naar de 43 studenten die in 2014 vermist raakten. Tot slot brengen we een bezoek aan de plaatselijke markt waar we van alles mogen proeven. We proberen onder andere mezcal (sterke drank), warme chocolademelk, pudding, cactusvruchten en avocado’s die je met schil en al kunt opeten. Leuk ochtendje!

Postzegelmuseum Kerkje Oaxaca Oaxaca Oaxaca Street art 43 Politieke uitingen m.b.v. kunst Avocado's die je met schil en al kunt eten Pudding Mezcal met wormzout Lekker pittig​ Marktje

Tijdens de free walking tour leren we een Duitse jongen kennen waarmee we ’s middags naar de Monte Alban ruïnes gaan. Het complex is vrijwel verlaten, dus we kunnen er op ons gemakje rondlopen. Weer erg mooi, maar wel ontzettend heet. We zijn blij als we weer bij ons hostel aankomen. Kom maar door met die airco!

Monte Albán Monte Albán ​Monte Albán Monte Albán Monte Albán ​Monte Albán

De volgende dag gaan we mee met een tour, omdat dat goedkoper is dan zelf overal heen te gaan. De eerste stop is de breedste boom ter wereld. En inderdaad, breed is-ie zeker. Vervolgens bezoeken we een weverij waar ze kleedjes maken. Een typische toeristenstop, waar ze uiteraard hopen dat je wat koopt. Helaas voor hen vallen wij onder de categorie ‘kijken kijken, niet kopen’, haha. Stop drie is bij een mezcalfabriek. We leren hoe mezcal gemaakt wordt, leuk om te zien! Mezcal is vergelijkbaar met tequila. Sterker nog, tequila ís een bepaald soort mezcal. Het verschil is dat tequila alleen maar van blauwe agave gemaakt wordt, terwijl mezcal van allerlei soorten agave gemaakt kan worden. De smaak is ook anders, lekkerder dan tequila vind ik persoonlijk. Vooral alle likeurtjes die wat minder sterk zijn, gaan goed naar binnen.

Breedste boom ter wereld Mezcal rondleiding Mezcal proeverij

Stop vier bestaat uit de Mitla ruïnes bezoeken. Deze zijn een stuk minder indrukwekkend dan de ruïnes die we hiervoor hebben bezocht, maar het is wel leuk dat er nu een gids mee is die ons meer over de geschiedenis kan vertellen. De allerlaatste stop is eigenlijk de reden dat we deze tour doen: Hierve el Agua, bijzondere rotsformaties omringt door mooie natuur. De naam betekent letterlijk ‘het water kookt’, er is namelijk een punt waar water omhoog borrelt uit de grond, waardoor het net lijkt alsof het kookt. Dat doet het echter niet. We hebben allebei even gevoeld en kunnen bevestigen dat het water niet warm is. Wel grappig dat deze plek zo heet, want de meeste mensen komen juist om de ‘bevroren waterval’ te aanschouwen. Ook hier klopt de naam niet helemaal, want hoewel het wel zo lijkt, is het natuurlijk niet echt een bevroren waterval. Het zijn rotsen waar langslopend water en de mineralen die daarin zitten een soort watervalformatie hebben gecreëerd. Naast de waterval heb je een natuurlijke infinity pool, waar je een fantastisch uitzicht hebt over het berglandschap (zie video's​). Echt een schitterende plek. Wat is Mexico toch mooi!

Mitla Mitla Mitla Mitla Mitla Hierve el Agua ​Hierve el Agua Hierve el Agua De 'bevroren waterval' Hierve el Agua ​Hierve el Agua Infinity pool Infinity pool

San Cristobal de las Casas

Vanuit Oaxaca pakken we de nachtbus naar San Cristobal de las Casas. San Cristobal ligt in Chiapas, de armste provincie van Mexico. Volgens sommigen kun je vanwege de veiligheid dan ook beter niet de nachtbus nemen. Wij besluiten dit toch te doen (sorry moedertjes) en al snel wordt duidelijk dat wij tijdens deze rit hele andere zorgen aan ons hoofd zullen hebben. Het is namelijk de meest vreselijke rit van onze reis tot nu toe. Vijf minuten voor de bus vertrekt, rent Walt naar de wc. Hij komt net op tijd terug, maar wel met een lijkbleek gezicht. Gelukkig blijken we een wc aan boord te hebben, want alles komt er aan beide kanten uit… Nog een geluk is het verfrommelde ikea-zakje dat we ergens onderaan onze tas vinden. En zo ontstaat er al gauw een heus teamwerk. Walt gaat over zijn nek in het ikea-zakje en ik moet vervolgens het zakje proberen te legen in de wc. Moeilijker dan het klinkt, aangezien de bus pikdonker is en we alle kanten op slingeren vanwege allemaal kleine bergweggetjes. Gelukkig gooi ik het niet per ongeluk over iemand heen, haha!

Na de hele nacht afzien en alles behalve slapen, komen we doodmoe aan in San Cristobal. We lopen snel naar ons hostel, waar Walt gelijk zijn bed in duikt. Terwijl Walt ligt te slapen, ga ik er alleen op uit. Ik loop naar het centrale plein en bezoek een marktje, maar heb het al snel gezien. Het regent en ik vind het maar saai zo in mijn eentje. Als ik weer bij het hostel ben en Walt wakker maak, voelt hij zich gelukkig al stukken beter. De rest van de dag brengen we door in bed terwijl we een serie kijken.

De volgende dag doen we nog steeds rustig aan. We bezoeken wat highlights van de stad en doen boodschappen. We gaan voor het eerst tijdens onze reis namelijk zelf koken, iets wat ik heel erg mis. Zo staan we na lange tijd weer samen in de keuken, heerlijk vind ik! En weer beseffen we maar al te goed dat we de kleine dingen van thuis het meest missen. Boodschappen doen en koken, waar een mens wel niet gelukkig van kan worden, haha.

San Cristobal San CristobalSan Cristobal Voor het eerst weer samen gekookt!

Op onze derde dag in San Cristobal voelt Walt zich weer helemaal fit. Gelukkig maar, want vandaag speelt Mexico tegen Zuid-Korea. Het wordt op het centrale plein op een groot scherm uitgezonden. Mexico wint, dus het is weer groot feest en er hangt een hele gezellige sfeer (zie video's​).

Wedstrijd kijken Wedstrijd kijken Wedstrijd kijken

Na de wedstrijd pakken we een collectivo (gedeelde taxi) naar Chamula. Als we daar aankomen is er een soort festival gaande. Overal rennen mannen in schapenvellen voorbij. De reden voor ons bezoek aan Chamula is de ‘beruchte’ kerk, waar het katholicisme samen komt met de Mayacultuur. Vrijwel het hele dorp is namelijk inheems. Dat we deze kerk niet snel zullen vergeten, is iets waar we al snel achter komen. Er ligt overal hooi op de vloer, het staat er werkelijk bomvol met kaarsen en er lopen allemaal dronken mannen rond. Hoe dit allemaal goed gaat is ons nog steeds een raadsel. Voor Nederlandse brandweermannen zou ik deze kerk sterk afraden, die kunnen het allemaal niet aanzien denk ik. Kaarsen op de vloer die omvallen door dronken mannen en hooi zijn niet de ideale combi… En dat terwijl niemand zich ook maar een klein beetje druk maakt hier. De drank (genaamd posh) vloeit rijkelijk en uiteraard krijgen wij ook een fles aangeboden. We nemen allebei een slok. Bah, veel te sterk. Bij de volgende die ons een slok aanbiedt, bedanken we vriendelijk. Naast alle bezopen kerels zitten er ook overal kleine groepjes mensen die bezig zijn met het brengen van offers. Dit doen ze bijvoorbeeld door colaflesjes neer te zetten of het slachten van een kip. We zien hier en daar wat dode kippen in tassen liggen en achterin de kerk brengt een vrouw een of ander ritueel uit met behulp van een levende kip. Af en toe zwaait ze de kip rond door de lucht en gooit ze wat druppels alcohol op de vloer. We denken telkens dat de kip elk moment geslacht gaat worden, maar krijgen dan “mañana, mañana” te horen. We krijgen allebei een behoorlijk sinister gevoel bij deze plek en besluiten dat het wel mooi is geweest zo. Helaas is het absoluut verboden om foto’s te maken binnen, dus jullie moeten ons maar geloven op ons woord.

Mannen in schapenvellen De beruchte kerk De beruchte kerk  ​

Op onze laatste dag in San Cristobal bezoeken we de Cañon del Sumidero. We maken een boottochtje tussen de steile bergwanden. Het is er echt onwijs mooi! Naast alle hoge kliffen zien we veel pelikanen, een aap en een krokodil.

Cañon del Sumidero Cañon del Sumidero Cañon del Sumidero AapjePelikanen Krokodil ​

Palenque

De volgende ochtend worden we al om 04.00 opgehaald. We gaan namelijk met een georganiseerde tour naar Palenque. Helaas dus weer een tour, maar de tours zijn hier toch echt voordeliger dan op eigen houtje te gaan. Dat is wel even wennen voor ons, want in Azië is een tour juist altijd duurder. Maar uiteindelijk hebben we wel een hele leuke dag! We bezoeken twee prachtige watervallen, Agua Azul & Misol Ha, en sluiten af bij de ruïnes van Palenque. Deze ruïnes zijn anders dan alle voorgaande waar we geweest zijn, aangezien dit complex midden in de jungle ligt (zie video's). Heel mooi en zeker een van onze favorieten. Eigenlijk willen we in Palenque overnachten, maar we kunnen geen geschikte accommodatie vinden. We besluiten om gelijk de nachtbus naar Cancun te pakken, waar we Lisanne zullen ontmoeten!

Agua azul Regenboog!Agua azul Agua azul Misol Há Misol Há Palenque ruins Palenque ruins Palenque ruins Palenque ruinsPalenque ruins Palenque ruins Palenque ruins

Tot nu toe vinden we Mexico echt geweldig! Leuke mensen, heerlijk eten en er is hier zoveel te zien dat je hier makkelijk maanden kunt doorbrengen zonder je te vervelen. Mexico is uiteraard compleet anders dan Azië en we merken dat we die verandering allebei erg prettig vinden. To be continued…

1. Dorien:
    3 augustus 2018
    Prachtig die laatste fotoserie bij de watervallen.
    Leuk hoor weer een andere cultuur, ook voor deze meelezer😉. Ik ben hier meer van.
    Enne, liefde is: de kots van je lieffie in ikea zakjes opvangen. Als dat geen relatieproef is😂 .
    Fijne tijd weer verder!
  2. Annelies en Jos:
    3 augustus 2018
    Prachtige foto's weer en een heerlijk verhaal om te lezen. Gelukkig lezen wij (Doreen) en ik, als twee bezorgde moeders, de ietwat "gevaarlijke" avonturen met o.a. de nachtbus, maar al te graag achteraf haha.
    Veel plezier verder.
  3. Doreen:
    6 augustus 2018
    Leuk verhaal weer en mooie foto's; het is maar goed ook dat wij de 'gevaarlijke' avonturen achteraf horen want anders kost het me mijn nachtrust!!
  4. Rik:
    7 augustus 2018
    Wat een trip en de ultieme relatie test maar na die zakjes met k*ts weten we wel zeker dat het goed zit! Mexico staat idd bekend om ze spannende dingen en zelfs ik vind het heel wat om door Mexico city te gaan, maar groot gelijk hoor ik vertel ook pas nu tegen me ouders wat we vroeger hebben uitgespookt :-)
    Heel veel plezier samen en geniet van al het moois! oh en soms de kleine dingen.....

Groetjes neef Rik.
  5. Sander:
    8 september 2018
    Een beetje laat 😌😓maar weer een leuk en gevaarlijk verslag