Hangzhou & Los Angeles

13 juli 2018 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

(Geschreven door Aine)

Hangzhou

Dag Maleisië … hallo China! Op naar Hangzhou om precies te zijn (in het oosten van China). De vlucht naar Hangzhou verloopt prima. We komen rond 23.00 aan. Laat het ‘spel’ maar beginnen..! Missie 1: de douane doorkomen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want er staat werkelijk niks in het Engels aangegeven. We volgen alle andere passagiers maar, vullen een arrival/departure kaartje in en gaan in de rij staan. Als wij aan de beurt zijn, wordt het ons echter snel duidelijk dat we de verkeerde kaartjes hebben ingevuld. Wij hebben namelijk geen Chinees visum aangevraagd, aangezien we gebruik willen maken van de 144 uur visum-vrije regeling. De kaartjes die we wél moeten invullen, zijn alleen nergens te vinden. Gelukkig komt een andere medewerker al snel de juiste kaartjes brengen. Weer vullen we al onze gegevens in en gaan opnieuw in de rij staan. Maar ook dit keer mogen we nog niet door de douane heen. We moeten een medewerkster volgen naar een kantoortje. Ze wil weten waar we overnachten en wanneer we China weer verlaten. Geen probleem, we laten alle benodigde papieren zien en moeten dan even wachten. Tijdens het wachten wordt er een Chinese reiziger binnengebracht en recht voor onze neus door zes man ondervraagd en gefouilleerd. Na een klein halfuurtje wordt hij in de boeien geslagen en meegenomen. Welkom in China! Het voelt net alsof we in het programma ‘border control’ zitten. Zodra de man weg is, krijgen we onze paspoorten terug en mogen we eindelijk door de douane heen.

Als we onze backpacks willen ophalen, treffen we een lege band aan. Alle andere passagiers zijn immers allang vertrokken. Heel even schieten we in de stress; waarom liggen onze backpacks uitgerekend in Hangzhou (waar niemand Engels spreekt) niet op de band..? Maar dan zien we in een hoekje onze backpacks op een karretje staan. Gelukkig! Op naar missie 2: pinnen. De eerste twee pinautomaten pakken zowel allebei onze pinpassen als credit cards niet. Fijn, wat nu? Het gedeelte van het vliegveld waar we ons bevinden, is compleet verlaten, dus niemand kan ons vertellen of er ergens nog een andere pinautomaat is. Maar dan zien we een schoonmaker staan. We laten onze pinpas zien en hij snapt wat we bedoelen. Hij wijst ons de goede kant op en na even lopen, komen we aan in een andere terminal waar wat meer leven is. En er staat inderdaad een andere pinautomaat, die gelukkig wel werkt.

Inmiddels is het al 01.00 en is het tijd voor de laatste missie: bij ons hostel aankomen. We nemen een taxi naar het hostel, maar moeten na een paar minuten al wisselen van taxi. Geen idee waarom, maar uiteindelijk worden we netjes voor de afgesproken prijs bij het juiste adres afgezet. Althans, volgens de kaart hoort ons hostel hier te zitten, maar de kaart blijkt niet te kloppen. Na een kwartier zien we iets wat op een hostel lijkt en besluiten we naar binnen te lopen. De binnenkant heeft alleen meer weg van een huis dan van een hostel. We willen net weggaan als we iemand wat horen roepen. Het is blijkbaar de receptioniste die wakker is geworden door ons. We zijn blijkbaar toch aan het goede adres! Het kostte wat moeite, maar om 02.00 kunnen we dan eindelijk gaan slapen. Alle missies volbracht!

De volgende dag huren we fietsen om de omgeving te verkennen. De grootste bezienswaardigheid van Hangzhou is het West Lake. Het is een mooi meer met veel groen eromheen. Niet het typische beeld van China dat wij voor ons zien. We fietsen rondom het meer en bezoeken de Leifeng Pagoda, waar je een mooi uitzicht hebt over het meer. Overal is het erg druk met Chinezen, maar niet op een storende manier. Wel horen we overal veel gerochel, gesmak en geboer. Dat beeld klopt dan weer wel van China, haha! De dag vliegt voorbij. ’s Avonds eten we bij een klein tentje in de buurt. Ze hebben alleen een menukaart in het Chinees, dus we wijzen maar een plaatje aan dat op de muur staat. Het verschil met Maleisië, waar iedereen goed Engels spreekt, is erg groot. Reizen is hier een stuk vermoeiender en avontuurlijker vanwege de taalbarrière, maar dat vinden we eigenlijk juist hartstikke leuk voor even.

West Lake West Lake West Lake West Lake West Lake West Lake West Lake West Lake Tempel bezoeken Uitzicht vanaf de tempel

Shanghai

De volgende dag pakken we de trein naar Shanghai, de grootste stad van China. Met de trein ben je er al binnen twee uur.  Totaal anders dan de groene omgeving rondom het West Lake, maar wel leuk om een keer te zien. Overal staan hoge gebouwen, lopen zakenmannetjes en we zien veel meer toeristen dan in Hangzhou. We lopen de hele dag rond door de stad en eten heerlijke noodle gerechten. Ook bezoeken we nog een mooie Chinese tuin en tempel. Erg leuk om doorheen te lopen. ’s Avonds nemen we de trein weer terug naar het hostel.

Skyline Shanghai Shanghai Shanghai Shanghai Shanghai Shanghai

Los Angeles

Op onze laatste dag in Hangzhou bezoeken we het centrum van de stad. Niet de meest boeiende stad, de omgeving rondom ons hostel is een stuk leuker. ’s Avonds hebben we een vlucht naar Los Angeles en verlaten we Azië na negen maanden reizen dus echt. Tijd voor een nieuw avontuur! En dat avontuur begint gelijk goed, want op 6 juni ben ik jarig. We verlaten Hangzhou op 6 juni (00.30), maar komen op 5 juni (20.30) aan in LA. In China was ik al jarig toen we vertrokken, maar in LA moet ik nog even wachten. Walt mag me dus twee keer feliciteren, dat ga ik vast niet vaak meer meemaken haha.

Aangekomen in LA pakken we een Uber naar onze Airbnb. We bellen aan, maar niemand doet open. Dan maar het telefoonnummer dat we gekregen hebben bellen, ook geen gehoor. Gelukkig vind ik een sleutel in de brievenbus en kunnen we in ieder geval naar binnen. We zitten niet in de beste buurt van LA, dus we zijn blij dat we niet in het donker hoeven te wachten buiten. Binnen zien we niemand, maar horen we wel geluid uit een kamer komen. We kloppen aan, want we hebben geen idee welke kamer van ons is. Een Amerikaanse jongen, ook een gast, doet open en kan ons vertellen welke kamer (waarschijnlijk) van ons is. Ook geeft hij ons de wifi-code en wat extra informatie. Je zou haast denken dat hij er werkt, haha. We zijn gesloopt door de lange vlucht, dus gaan snel naar bed.

We worden de volgende ochtend al om 05.00 wakker. Toch een beetje last van een jetlag. We ontbijten in de buurt en gaan dan met de metro naar Hollywood. We lopen wat rond en hangen de ultieme toerist uit bij de Walk of Fame. Maar waar we ons eigenlijk het meest op verheugen, is al het Westerse eten. Na negen maanden bijna alleen maar Aziatisch gegeten te hebben, gaat dat er wel in. We brengen deze dag dan ook voornamelijk door in allerlei bekende Amerikaanse eettentjes, haha.

Los Angeles Los AngelesLos Angeles ​FOOD Walk of fame Walk of fame

De volgende dag beginnen we bij het Griffith Observatory, een sterrenwacht. Je hebt hier een fantastisch uitzicht over de stad en op het bekende Hollywood sign. Binnenin het gebouw zit een interessant museum over astronomie. Onze volgende stop is Beverly Hills om mooie auto’s en sterren te spotten. Aan mooie auto’s geen gebrek, maar we komen helaas geen bekende mensen tegen. Dan maar door naar de Santa Monica pier, het einde van de Route 66. Net als Beverly Hills en Hollywood is dit een plek die je vaak in films en series voorbij ziet komen. Grappig om er nu zelf te lopen. We bekijken de zonsondergang op het strand, maar zodra er een vechtpartij uitbreekt besluiten we snel weg te gaan. Tja, ook dat is LA. Overal lopen gekke mensen en zwervers op straat. Van die zwervers heb je geen last, maar toch lopen we hier ’s avonds niet graag over straat.

Griffith Observatory Griffith ObservatoryGriffith Observatory Griffith Observatory Hollywood sign Hollywood sign Beverly Hills Beverly Hills Beverly Hills Rodeo Drive Santa Monica pier Santa Monica pier​ Santa Monica beach Muscle beach Muscle beachSanta Monica beach ​

En dat waren onze twee korte stedentripjes alweer. Hangzhou vonden we eigenlijk leuker dan verwacht door de mooie groene omgeving en rust rondom ons hostel. LA is niet de leukste stad van Amerika en veel Amerikanen die wij hebben ontmoet zijn heel negatief over deze stad. Toch hebben we het naar ons zin gehad hier. Waarschijnlijk ook omdat het onze eerste keer in Amerika was en omdat we snakten naar Westers eten. Waar we ook naar uitkijken is het eten in Mexico, onze volgende bestemming. Daarover meer in de volgende blog! 😊

1. Doreen:
    13 juli 2018
    Leuk verhaal weer en mooi foto's!
  2. Annelies en Jos:
    14 juli 2018
    Mooi verhaal en weer leuke foto's!
  3. Rob:
    17 juli 2018
    Zitten jullie al aan de 1,5 miljoen foto's?
  4. Saskia:
    1 augustus 2018
    Mooie avonturen weer van jullie!
  5. Sander:
    8 september 2018